Informatie

Na de laatste zaterdag van augustus wordt door de fanatieke wagenbouwer al weer nagedacht over het ontwerp voor het volgende jaar, zodat we in de maand mei kunnen beginnen met het opbouwen van de corsowagen. De basis van de wagen wordt opgebouwd op het onderstel, ons onderstel beschikt over twee stuurinrichtingen, wat binnen ons corso vrij uniek is.

Boven op het onderstel wordt vervolgens het basis geraamte geconstrueerd, waarbij de eerste basisvormen van de wagen zichtbaar wordt. De constructie van het framewerk moet dusdanig zijn dat het geheel in tact blijft als alle overige materialen en bovenal de dahlia's geplaatst zijn. Vele kilo's staaldraad, balken, profielen, hardboard, buizen, hout, etc. zijn nodig om de dragende en vormgevende constructie te realiseren.

Het kippengaas, folie en de kranten worden met name toegepast op delen van de wagen waar vloeiende c q grillige vormen gecreëerd moeten worden.

Voor de grotere rechte vlakken wordt gebruik gemaakt van hardboard, karton en hout. Denk daarbij aan de vormen van torens, kokers, daken en deuren.

Ook wordt het board gebruikt voor vloerdelen, binnenkanten van 'bakjes', plafonds; zaken die niet direct in het zicht zijn.

Naast het grove voorbereidende werk van het chassis en de opbouw van de corsowagen, wordt er ook hard gewerkt aan de details voor de wagens. Daarbij moeten we denken aan zaadborden, glas-in-lood-panelen, aardewerkplateaus, poppen, kleding, maskers etc. Het zijn vaak de details van de corsowagen die het geheel af moeten maken, vandaar dat hieraan heel veel tijd wordt besteed.

Voordat de wagen verder wordt opgetuigd met kippengaas en kranten, wordt gecontroleerd of de opzetstukken wel passen. Uiteraard past onze corsowagen, met een uiteindelijke hoogte van maximaal ongeveer 13 meter, niet in zijn geheel in de schuur.

Daarom is de corsowagen meestal opgebouwd uit een groot aantal onderdelen, die op de ochtend van het corso pas op en in elkaar geplaatst worden. Ondanks het feit dat de breedte van de corsowagen gelimiteerd is, kunnen we wel in de lengte nog wat variëren